Yüce kitabımız Kuranı Kerim surelerinden Adiyat Suresi meali, Adiyat Suresi tefsiri, Adiyat Suresi fazileti bu sayfada derledik. İşte Adiyat Suresi arapça okunuşu ve yazılışı (Adiyat Suresi okunuşu ve anlamı) ile Adiyat suresi hakkında tüm detaylar.
Adiyat Suresi; Mekkede nazil olmuş olup 11 ayettir. Sûrenin ilk ayetinde geçen ve “cihad meydanında nefes nefese koşan atlar” mânasına gelen el-Âdiyat kelimesi, ona isim olmuştur. İnsanlarda yaygın bazı karakterler vurgulanarak, sinelerde saklı olan şeylerin bile açığa çıkarılacağı mahşer günü hatırlatılır, insanın o güne göre kendisini ayarlaması ders verilir.
Adiyat, hışlayarak, soluk soluğa koşan atlar manasınadır. Konusu insanoğlunun nankörlüğünden dolayı kıyâmet günü çekeceği zorluklar dile getirilerek insanoğlu uyarılmaktadır.
Bu Sûre-i Celîle insanoğlunun uyanık bulunması için bir takım mühim hadiselerin hatırlanmasını bildiriyor. Harb meydanlannda koşuşan gazilerin altlarındaki cihada katılan atlar ve süvariler için yemin ediliyor. Cenâb-ı Hakk O muhterem süvarilere kasem olsun buyuruyor.
Sûre’nin mealine dikkat edersek, insanoğlu bu Mühim hadiseleri gördüğü ve bildiği halde yine de gafletten kendini kurtaramıyor ve nankörlük yolunu tutuyor. Allah’ın verdiği bunca nimetlerine karşı O’na lâyıkıyla kulluk etmiyor, ni’metlerine şükür etmiyor da küfranı ni’met ediyor. Halbûki Allâh, kullarının bütün bu hallerini, niyyetlerini biliyor. Gizli olsun, aşikar olsun Allâh, hepsinden haberdârdır.
Adiyat Suresi Faziletleri
Adiyat Sûresini bir kere okumak, Kur’ânın yansını okumuş gibi sevab almaya sebeb olur. (Hadis-i Şerif).
Adiyat, sûresini üç kere okuyan kimse, kendisini nazar değmesinden korumuş olur. Çünkü nazar vardır ve haktır. Nazardan korunmak için bir çok sûre ve duâlar vardır. Âdiyat sûresi de nazar için okunan sûrelerdendir. Âyetel Kürsi, Fâtiha sûresi, Felak ve Nâs sûreleri de nazar için okunan sûrelerdendir. Uykusunda korkan kişi, yatmadan önce 7 kere okumalıdır. Bu sureyi yazıp da üzerinde taşıyan kimse, korkularından emin olur ve kendisine rızık kapıları açılır.
Resulullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) buyurdu ki: “Her kim Adiyat suresini okursa, kendisine Müzdelife’de sabahlayan ve orada bulunan topluluğa şahid olan kişilerin sayısınca on hasene verilir.”
Adiyat Suresi Arapça yazılışı
Adiyat Suresi Arapça Okunuşu
Bismillahirrahmânirrahîm.
1- Vel adiyati dabha
2- Fel muriyati kadha
3- Fel muğırati subha
4- Fe eserne bihı nak’a
5- Fe vesatne bihı cem’a
6- İnnelinsane li rabbihı le kenud
7- Ve innehu ala zalike le şehıd
8- Ve innehu li hubbil hayri le şedıd
9- E fe la ya’lemü iza bu’sira ma fil kubur
10- Ve hussıle ma fis sudur
11- İnne rabbehüm bihim yevmeizin le habir
Adiyat Suresi Dinle
Adiyat Suresi Meali
Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın ismiyle.
1- O harıl harıl (savaşa) koşanlara,
2- (Tırnaklarıyla yerden) ateş çıkaranlara,
3- Sabahleyin akın edenlere,
4- Tozu dumana karıştıranlara,
5- Derken bir topluluğun ortasına dalanlara yemin ederim ki,
6- Şüphesiz insan, Rabbine karşı çok nankördür.
7- Ve kendisi de buna şahittir.
8- Gerçekten o dünya malını çok sevdiği için katıdır.
9- Bilmiyor mu ki, kabirlerin içindekiler fırlatılacak.
10- Ve sinelerin içindekiler derlenecek.
11- O gün Rableri onların bütün yaptıklarından haberdardır.
Mevdudi Adiyat Suresi Tefsiri
Bu surenin maksadı, insanın ahireti inkar etmesinin veya ondan gafil olmasının, onu ahlâkî bakımdan aşağı seviyeye düşüreceğini anlatmaktadır. Bunun yanısıra, ahirete insanların sadece zahiri amellerinden değil, kalplerdeki gizli sırlardan da hesap sorulacağı ifade edilmiştir. Arabistan’da yaygın olan anarşiden herkesin perişan ve rahatsız olması bunun delili olarak ileri sürülmüştür. Çünkü o dönemde, her tarafta savaş, kan ve zulüm yaygındı. Kabileler birbirini helak etmekteydi. Hiç kimse geceleri rahatça uyuyamazdı. Çünkü fecr zamanı hücum edebilecek düşmanın saldırı tehlikesi ile karşı karşışaydı. Bu durum bütün Arabistan’da yaygındı ve onun kötülüğünü herkes hissetmekteydi. Zalim ve tecavüzkar olan kişi başarı kazandığı zaman memnun olurdu.
Mazlum olan ise matem içinde kalırdı. Ama muzaffer olan zalim zulme uğradığında, anarşinin ne kadar kötü olduğunu hissederdi. Buna işaret edilerek buyurulmuştur ki, insan ölümden sonraki hayatı ve Allah (c.c.) huzurunda hesap vermeyi bilmeden Rabb’ına karşı nankörlük yapmaktadır. Allah’ın verdiği kuvvetleri zulm, savaş ve kan dökmek için kullanmaktadır. Mal sevgisi gözünü o kadar kör etmiştir ki, bütün gayri meşru ve çirkin yolları bile ne pahasına olursa olsun elde etmek ister. Onun bu hali, Rabb’inin verdiği kuvvetleri yanlış yerlere kullanmakta ve Rabb’ine karşı nankörlük etmekte olduğuna kendi kendine şahitlik etmektedir. Kalbinde gizli olup bu dünyada böyle hareket etmeye onu teşvik eden niyetleri, maksatları ve gizli iradelerinin, kabirden kalktığı zaman açığa vurulacağını bilseydi kesinlikle bu tavrı takınmayacaktı. O an insanların Rabb’inin, kimin iyi olduğunu, kimin kime nasıl davrandığını en iyi bilen olduğunu anlayacaklardır.
Rahman Rahim olan Allah’ın adıyla
1 Soluk soluğa koşan (at)lara andolsun,1
2 (Tırnaklarıyla) Ateş saçanlara,2
3 Sabah vakti baskın yapanlara,3
AÇIKLAMA
1. Bu ayette “koşanlar”dan kastın, atlar olduğu açıklanmamıştır. Sadece “ve’l adiyat” (yemin olsun koşanlara) buyurulmuştur. Bu nedenle, “koşanlar”dan muradın ne olduğu konusunda müfessirler arasında ihtilaf vardır. Sahabe ve Tabiin’den bir grup bundan muradın atlar olduğunu kabul etmişlerdir. Diğer bir grup ise, bundan muradın “develer” olduğunu söylemişlerdir. “Koşanlar”ın atlar olduğunu kabul edenlere göre, ayette, koşan şeyin koşarken çıkardığı ses için kullanılan “dabha” kelimesi atın solumasını ifade etmekde kullanılır. Sonraki ayetlerde de “kıvılcım çıkaranlar”, “Sabahleyin akın edenler” ve “toz koparanlar” sözkonusu edilmişlerdir. Bütün bunlar atlar için uygun düşer. Onun için pek çok araştırmacı, “koşanlar”dan muradın atlar olduğunu söylemişlerdir. İbn Cerir bu konudaki iki kavilden, “koşanlar”ın atlar olduğunu kabul eden kavli tercih etmiştir. Çünkü develerin solumasına “dabha” denmez. Bu kelime sadece atlar için kullanılır. Allah (c.c.) şöyle buyurmuştur: “Koşarken -dabh- eden koşanlara yemin ederim.” İmam Razî diyor ki, “Bu ayetlerin kelimelerinden kasıt açıkça atlardır. Çünkü -dabh- sesi atlardan başkası için kullanılmaz. Ayakların taşlara vurduğu zaman kıvılcım çıkması ise sadece atlara mahsustur. Aynı zamanda, sabahleyin akın etmenin en uygun kullanımı da atlar içindir.”
2. “Kıvılcım çıkarmak” kelimesi, atların gece vaktinde koşmalarına delalet etmektedir. Çünkü ayakları taşlara vurduğunda çıkan kıvılcım ancak gece gözükebilir.
3. Düşmanın haberi olmasın diye bir yerleşime akın etmek için gece karanlığında hareket etmeleri Arabların usulü idi. Sabah aydınlığında herşeyi görebilmeleri için, sabahın çok erken saatlerinde aniden, hedef olan kabilelere hücum ederlerdi. Bu arada, düşman onları görüp hazırlanmaya fırsat bulamasın diye çok aydınlık olmamasına da özen gösteriyorlardı.
4 Derken, orada tozu dumana katanlara,
5 Bununla bir (düşman) topluluğun orta yerine kadar dalanlara.
6 Hiç şüphesiz insan, Rabbine karşı nankördür.4
7 Ve gerçekten, kendisi de buna şahiddir.5
8 Muhakkak o, mal sevgisinden dolayı (bencil ve cimri tutumundan) çok katıdır.6
9 Yine de bilmeyecek mi? Kabirlerde olanların ‘deşilip dışa atıldığı,7
10 Göğüslerde olanların derlenip-devşirildiği zamanı?8
11 Hiç şüphesiz, o gün Rableri, kendilerinden gerçekten haberdardır.9
AÇIKLAMA
4. Atın soluması, koşarak kıvılcım çıkarması, sabah erken toz kopararak bir yerleşime hücum etmek ve müdafaa edenlerin arasına girmek, at ile ilgili olarak üzerine yemin edilen şeylerdir. Bazı müfessirlerin bu atları gazilerin atları ve onların kafir topluluğuna hücum etmeleri olarak anlamaları çok gariptir. Halbuki bu yemin, “insanın nankörlük etmesi” karşısında edilmiştir. Bu durumda, cihad eden gazilerin atlarını koşturması ve kafirler topluluğuna hücum etmesi, insanın Allah’a nankörlük etmesine delalet etmez. Sonraki ayetler insanın nankörlüğüne ve onun mal, mülk sevgisine çok düşkün olduğuna şahittir. Allah (c.c.) yolunda cihad eden kişiler için bu ifade uygun düşmez. Onun için, bu surenin ilk beş ayetinin Arabistan’da yaygın olan kan dökme ve anarşiye işaret olduğunu kabul etmek gerekir. Cahiliye döneminde gece korkunç bir şeydi. Çünkü her kabile kendini tehlike içinde hissediyordu.
Kimbilir hangi düşman onlara ne zaman hücum edecekti? Sabah olduğunda, geceyi tehlikesiz geçirdikleri için biraz rahatlıyorlardı. Kabileler arasında sadece kan davası için değil, birbirinin mallarını, hayvanlarını elde etmek, kadınlarını ve çocuklarını köleleştirmek için de savaş çıkardı. Bu zulümlerde ve kan dökmelerde çoğunlukla atlar kullanılıyordu. Allah, insanın Rabb’ine karşı nankör olduğuna dair delil olarak, kendilerine verilen bu kuvvetleri iyilik yerine kötülük için kullanmalarını göstermektedir. Allah’ın verdiği imkanları ve onlara bağışladığı güçleri Allah’ın en nefret ettiği şey olan yer yüzünde fesat çıkarmak için kullanmaları, aslında Allah’a karşı en büyük nankörlüktür.
5. Yani vicdanı ve amelleri, pek çok kafirin açıkça Allah’a nankörlük ettiklerine şahittir. Çünkü onlar Allah’ın varlığını bile kabul etmezler. Dolayısıyla bu nimetleri itiraf etmeleri ve Allah’a şükretmeleri de söz konusu olamaz.
6. Buradaki ifade “o, hayr sevgisinde şiddetlidir” şeklindedir. Ancak Arapça’da “hayr” kelimesi, sadece iyiliği ifade etmez, mal ve servet için de kullanılır. Meselâ Bakara suresi 180. ayette de “hayr”, mal ve serveti ifade etmek için kullanılmıştır. Hayr kelimesinin nerede iyilik için, nerede de mal için kullanıldığı siyak ve sibaktan anlaşılır. Bu ayetteki hayr kelimesi, siyak ve sibaktan da anlaşıldığı gibi iyilik için değil, tersine mal ve servet için kullanılmıştır. İnsanın ameli, Rabb’ine karşı nankörlüğüne şehadet etmektedir. Bu durumda, ayet için “o, iyiliği şiddetli sever” diyemeyiz.
7. Yani ölen insanlar, nerede ve ne durumda olurlarsa olsunlar, insanî şekillerinde diriltileceklerdir.
8. Yani, zahirî amellerini harekete geçiren kalplerindeki iradelerinin, niyetlerinin, maksatlarının, düşüncelerinin ve fikirlerinin hepsini açığa vuracak ve onlar değerlendirilerek iyilik ile kötülük ayrılacaktır. Diğer bir ifadeyle, sadece zahirî amel üzerine karar verilmeyecektir. Onların bu dünyada iken kalplerinde gizli kalan niyetleri ve iradeleri de hesaba katılarak karar verilecektir. Eğer insan düşünürse, gerçek adaletin ancak Allah’ın huzurunda Kıyamet günü gerçekleşeceğini kabul etmeye mecbur kalır. Bu dünyadaki laik kanunlarda bile usûl olarak sadece zahirî ameller değil, failin niyet ve iradesi de dikkate alınarak nihaî karara varılır. Ancak dünyadaki hiç bir adalet, bir kimsenin niyetini tam olarak tesbit etme imkanına sahip değildir. Bu ancak Allah’a mahsustur ki, insanın her zahirî fiilinin arkasındaki gizli niyetleri, iradeleri bilir ve ona göre nihaî ceza ya da mükafaata karar verir. Ayrıca, bu ayetin kelimelerinden, bu kararın sadece Allah’ın bilmesine dayanılarak verilmeyeceği anlaşılmaktadır.
Allah, insanların irade ve niyetlerini önceden bilse de, Kıyamet günü bu gizli şeyler açığa vurulacak ve onlar açık adaletle değerlendirilerek bunlardan hangisinin hayr, hangisinin şer olduğu gösterilecektir. Bu nedenle ayette, “göğüslerde olan devşirildiği zaman” ifadesi kullanılmıştır. “Hussile”nin manası, bir şeyi meydana çıkarmaktır. Mesela kafatasını kırarak beyni çıkarmak gibi. Ayrıca, çeşitli unsurlara ayırmak anlamında da kullanılır. Onun için burada gizli şeyleri açığa çıkarmak ve ayırt etmek anlamlarının ikisi de kullanılmıştır. Aynı konu Tarık suresinde şöyle beyan edilmiştir: “Gizli sırların tetkik edileceği gün” (Tarık 9).
9. Yani, O, kimin ne yaptığını, kimin cezaya ve kimin de mükafaata müstehak olduğunu iyi bilir.