Oruç; niyet ederek tan yerinin ağarmaya başlamasından itibaren, akşam güneş batıncaya kadar yememek, içmemek ve karı/koca ilişkisinde bulunmamaktır. Şafii mezhebine göre tutulması sünnet olan oruçlar üç nevidir. Bunlar;
a) Her yıl tutulan oruçlar
Yılın belirli günlerinde tutulması sünnet olan oruçlar şunlardır.
1- Her zilhicce ayının Arafe günü.
Arafe günü oruç tutmak, bir önceki yıl ile bir sonraki yılın küçük günahlarını affettirir ve Allah katında derece yükselmesine vesile olur.
Hastaya, yolcu olan hacıya ve yolculuğunda meşakkat gören yolcuya Arafe günü oruç tutmak sünnet değildir mekrûhtur.
Yolcu sayılmayan hacı ile meşakkat görmeyen yolcu ve hastanın bu günde oruç tutması ise daha evlâdır.
2- Her zilhicce ayının ilk sekiz günü.
3- Aşûra günü ile bir öncesi ve bir sonraki günler.
4- Şevvâl ayından altı gün.
Bu orucun, ramazân bayramının ilk gününü tâkib eden altı günde ve peşpeşe tutulması daha evlâdır. Ancak şevvâl ayının değişik günlerinde tutulmasıyla da bu sünnet hâsıl olur.
Ayrıca tutulmayan bu oruçların kazâ edilmesi de sünnettir.
5- Eşhurul-hurum adı verilen; muharrem, zul-ka’de, zul-hicce ve receb ayları ile şâban ayının tüm günleri.
6- Mi’râc günü
Receb ayının yirmi yedinci gecesi, Allah rasûlünün (as) Mi’râc’a yükseldiği gecedir. Bu vesileyle ertesi gün oruç tutmak sünnettir.
7- Şa’bân’ın on beşinci günü
Şa’bân ayının berâat kandilinin ertesi günü, yani on beşinci gününde oruç tutmak sünnettir.
b) Her ay tutulan oruçlar
Her ay tutulması sünnet olan oruçlar şunlardır.
1- Eyyamul-biyd (beyaz günler) günleri.
Eyyamul-biyd adı verilen, her ayın on üçüncü, on dördüncü ve on beşinci günlerinde oruç tutmak sünnettir.
2- Eyyamus-suvd (kara günler) günleri.
Eyyamul- suvd adı verilen, her ayın yirmi sekiz, yirmi dokuz ve otuzuncu günlerinde oruç tutmak sünnettir.
Şayet bir ay yirmi dokuz çekerse, onu takib eden ayın ilk günü, orucu eksik kalan günün yerine sayılır.
3- Her ayın ilk üç gününün orucu.
c) Her hafta tutulan oruçlar
Her haftanın, pazartesi ve perşembe günlerinde oruç tutmak sünnettir.
Allah rasulü (as), kulun amelinin Allah”a (cc) arz edilişinin haftanın bu günlerinde gerçekleştiğini ifade ederken, amelin oruçlu iken Allah”a ulaşması için bu günlerde oruç tutulmasını tavsiye etmiştir.