Avret yerleri nerisidir, avret mahalli ne demektir ve namazda kadının avret yerleri nelerdir? İşte namazda ve namaz dışında avret yerleri hakkında bilgi.
Avret yerleri, erkek ve kadında örtülmesi farz olup başkalarına gösterilmesi harâm olan uzuvlardır. Erkeklerde avret yerleri, göbekten diz kapağının altına kadar olan kısımdır. Kadınlarda ise avret, yüz, el ve ayaklar dışında bütün vücuttur.
Kur”ân-ı Kerîm; namaz kılınırken setr-i avrete uyulmasını emretmektedir. Namazda setr-i avretin kadın ve erkeğe göre nasıl olması gerektiğini ise Peygamber Efendimiz talim etmiş ve o zamandan günümüze kadar Peygamber Efendimiz”in verdiği ölçüler içinde uygulanagelmiştir. Namaz kılarken kadınların el ve yüzleri hariç bütün vücutlarının örtünmesi gerektiği hususunda, fiilî uygulamayı ifade eden rivayetlerin yanında, bu konuları sözlü olarak net bir şekilde ifade edilmiştir. Ümmü Seleme Validemiz kadının nasıl bir kıyafet içerisinde namaz kılması gerektiğini Peygamber Efendimiz”e (sallallahu aleyhi ve sellem) sormuş, Allah Resûlü de bu husustaki ölçüyü şu şekilde ifade buyurmuştur: تُصَلّ۪ي فِي الْخِمَارِ وَالدِّرْعِ السَّابِغِ الَّذي يُغَيِّبُ ظُهُورَ قَدَمَيْهَا “Kadın (eller ve yüz hariç) bütün vücudunu örten bir elbise ve başını tamamen örten bir örtü içinde namaz kılar.” Bu ve bunun benzeri rivayetlerden hareketle Hanefîler, ayağı da ekleyerek, kadının namazda el, yüz ve ayaklarını açık bulundurabileceği hükmünü çıkarmışlar ve bunların örtülmesinde meşakkat vardır demişlerdir.
Ayaklar konusunda mezhepler arasında ihtilaf vardır. Hanefî mezhebine göre ayaklar namazda açık kalabilirse de isteyen kadın, diğer mezheplerin görüşünü göz önünde bulundurarak ayaklarını da örtebilir zira Şâfiîlerde ayağın da örtülmesi farzdır.
Avret mahalli ne demektir
Bir kimsenin açması, başkasına göstermesi ve başkasının bakması haram olan yerlerine (Avret mahalli) denir. Erkeklerin avret mahalli göbekten, diz altına kadardır. Diz avrettir. Buraları açık iken kılınan namaz kabul olmaz. Namaz kılarken, vücudun diğer kısımlarını [kolları, başı, ayakları] örtmek, erkeklere sünnettir. Buraları açık namaz kılmaları, mekruhtur.
Kadınların avuç içlerinden ve yüzlerinden başka her yerleri, ellerinin üstü, saçları ve ayakları dört mezhepte de avrettir. Bunun için kadınlara (Avret) denilmiştir. Buralarını örtmesi farzdır. Avret uzuvlarından herhangi birinin dörtte biri, bir rükün açık kalırsa, namaz bozulur. Azı açılırsa bozulmaz. Namazı mekruh olur. İnce olup, içindeki uzvun şekli veya rengi görünen kumaş, yok demektir.
Yorgan altında çıplak yatan bir hasta, başı yorgan içinde iken, ima ile namaz kılınca, çıplak kılmış olur. Başını yorgandan çıkarıp kılarsa, yorganla örtülü kılmış olup, caiz olur.
Kadınların, namaz dışında, yalnız iken, diz ve göbek arasını örtmesi farz olup, sırtını ve karnını örtmesi vacip, başka yerlerini örtmesi edeptir.
Erkek erkeğin ve kadın kadının avret yerlerine de bakmaları haramdır. Erkeklerin kadınlara ve kadınların, erkeklerin avret yerlerine bakmaları haram olduğu gibi, erkeklerin erkeğin avret yerine ve kadınların kadının avret yerine bakmaları da haramdır. Erkeğin erkek için ve kadın için avret mahalli, diz ile göbek arasıdır. Hanefi”de diz avrettir, göbek avret değildir. Kadının kadın için avret mahalli de böyledir. Kadının yabancı erkek için avret mahalli ise, ellerinden ve yüzünden başka bütün bedenidir. Yabancı kadının avret yerine şehvetsiz de bakmak haramdır.
Bir erkek, nikahla alması ebedi haram olan, onsekiz (mahrem) kadının, başına, yüzüne, gerdanına, kollarına, dizden aşağı bacağına, şehvetten emin ise bakabilir. Bu kimse, göğüslerine, koltuklarına, uyluklarına, dizlerine ve sırtına bakamaz.
Bir kadın için, amca, hala, teyze ve dayı çocukları da yabancı erkek gibidir. Enişte, kayın biraderi de yabancı erkektir. Bunlarla konuşması, şakalaşması ve bir yerde bulunması haramdır. Erkeklerin de amca, hala, teyze ve dayı kızları ile ve baldız ve yenge ile konuşmaları haramdır.
Bir erkek, mahrem olan 18 kadın ile ölünceye kadar evlenemez. Bunlarla konuşabilir. Yalnız olarak bir yerde bulunabilir. Kadın da, 18 erkek ile evlenemez.