Bu konuda esas olan, Hanefî mezhebine göre kadınların namazlarını tek başlarına eda etmeleridir. Terâvîh namazı bile olsa kendi aralarında cemaat yapmaları harama yakın mekruhtur. Buna rağmen kadınlar kendi aralarında cemaatle namaz kılmak isterlerse içlerinden biri öne geçmeyip aralarında durarak imam olabilir. Eğer imamlık yapacak kadın öne çıkarsa günahkâr olur. Nitekim hadis-i şerifte şöyle buyrulmaktadır: لَيْسَ عَلَى النِّسَاءِ أَذَانٌ وَلَا إِقَامَةٌ وَلَا جُمُعَةٌ وَلَا اِغْتِسَالُ جُمُعَةٍ وَلَا تُقَدِّمُهُنَّ امْرَأَةٌ وَلٰكِنْ تَقُومُ فِي وَسَطِهِنَّ “Kadınlar ezan, kâmet, Cuma namazı ve Cuma günü gusletmekle sorumlu değillerdir. Kendi aralarında namaz kıldıklarında imamları öne çıkmaz, ilk safın ortasında yer alır.
Kadın, kadınlara imamlık yapabilir mi?
İmamlık, bir kişiye uyarak birlikte namaz kılmaktır. Kadınlar, namaz kılarken içlerinden birine uyarak kılabilirler. Aişe validemiz ile sahabi hanımlardan Ümmü Varaka”nın kadınlara imamlık yaptığı, sahih yollarla bize ulaşmıştır.
Peygamberimizin eşlerinden Hz. Aişe ile Ümmü Seleme, tabiin ulemasından Atâ, Sevrî, Evzâî ile İmam Şafii, İshâk ve Ebû Sevr gibi âlimler kadının kadına imamlık yapmasını müstehap kabul etmişlerdir. Ahmed b. Hanbel bunun müstehap olmadığını söylerken Hanefiler”in başını çektiği Ashâb-ı Re”y ve İmam Malik ise kadının kadına imamlığını mekruh kabul etmekle birlikte namazın geçerli olduğunu söylerler.
Tâbiinden Şa”bî, Nehaî ve Katâde kadının sadece nafile namazlarda kadınlara imamlık yapabileceğini, farz namazlarda yapamayacağını, Hasan-ı Basri ve Süleyman b. Yesâr ise kadının ister nafile ister farz hiçbir namazda kadınlara imamlık yapamayacağını söylemişlerdir.
Kadının kadına imamlık yapmasını mekruh kabul edenler imam olan kadının cemaatin önüne geçemeyeceğini, imamlık yapmasının bu yüzden mekruh olduğunu söylemişler; ama hem imam olan kadının hem de ona uyan kadın cemaatin namazını geçerli saymışlardır.
Kadının kadına imamlık yapabileceğini kabul edenler Aişe validemiz ile yine sahabi hanımlardan Ümmü Varaka”nın kadınlara imamlık yapmasını bu görüşlerine delil olarak gösterirler ki bize göre de doğru olan görüş budur. Bu görüşte olanlar, imamlık yapacak olan kadının erkek imam gibi cemaatin önünde durmayacağını, safın içinde cemaatle birlikte durması gerektiğini söylemişlerdir.