VİTİR NAMAZI
Tek,tek başına olan şey, yatsı namazından sonra kılınan üç rek’at namaz.
Vitir namazı, üç rekatlı bir namazdır. Yatsı namazının son sünnetinden sonra kılınır. Namazının vakti, yatsı namazının vakti ile aynıdır, yatsı namazının vaktinin bitimi ve sabah namazının vaktinin başlangıcı ile son bulur.
Vitir namazına, “niyet ettim Allah rızası için bu günkü vitir namazını kılmaya” diye niyet edilir. Normal olarak iki rek’at kılınır. İki rekatın sonundaki oturuşta “et-Tahiyyât” okuduktan sonra üçüncü rekata kalkılır. Besmele ile Fatiha ve bir miktar Kur’ân okunduktan sonra, Allahu ekber deyip tekbir alınır, eller bağlanır ve Kunut duası okunur. Sonra “Allahu ekber” diyerek rükû ve secdelere gidilir. Ondan sonra oturulur ki, bu son oturuştur. Bu oturuşta “et-Tehiyyât”, “salli-barik” ve “Rabbenâ” duaları okunur ve iki tarafa selâm verilir (İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar,Mısır, 1966, II, 5, vd).
Vitir namazı Kur’an’da geçmemektedir. Fakat hakkında çeşitli hadisler mevcuttur. Bazısının meâli şöyledir:
“Ey Kur’ân ehli, vitir namazını kılın! Çünkü Allah tektir, tek’i sever” (Buhârî, Deavât, 69; Müslim, Zikir, 5-6; Nesâî, Kıyâmü’l-Leyl, 27; Tirmizî, Vitir, 2; EbuDâvud, Vitir, 1).
“Üç Şey vardır ki, bana farzdır. Fakat size farz değildir. Kuşluk namazı, kurban namazı ve vitir namazı” (ez-Zeylaî, Nasbu’r-Raye, II, 105).
Allah size bir namazı daha fazladan ilâve etmiştir. Bu namaz da vitir namazıdır. Vitir namazını, yatsı ile sabah vakti doğuncaya kadar geçen zaman içinde krlın” (Ahmed b. Hanbel, el-Müsned,180, 206, 208; V, 242; VI, 7).
“Vitir haktır. Beş rek’at ile vitir namazını kılmak isteyen, kılsın. Üç rek’at ile kılmak isteyen, kılsın ve tek rek’at ile kılmak isteyen, yine kılsın” (Nesâî, Kıyamü’l-Leyl, 40; Ebû Dâvud, Vitir, 3; İbn Mâce, İkâme, 123).
Hz. Aişe validemiz (r.an); “Hz. Peygamber üç rek’at ile vitir kılar ve üç rekatın sonunda selam verirdi” demiştir (ez-Zeylaî, Nasbu’r-Raye, II, 118). İbn Ömer ve İbn Abbas da; “Vitir namazı, gecenin sonunda kılınan bir rekattır” demişlerdir (Müslim, Müsâfirûn,153; Ebû Davud, Vitir, 3; Nesaî, Kıyâmu’l-Leyl, 34).
Ebû Hanife yukarıdaki hadislere dayanarak, vitir namazını bayram namazları gibi vacip olarak kabul etmiştir. Ebu Yusuf, İmam Muhammed ve diğer üç mezhep imâmlarına göre ise, vitir namazı müekked sünnettir.
Hanefilere göre vitir namazı üç rekattır ve sonunda selam verilir. Delil olarak da, Hz. Aişe’nin rivayet ettiği hadisi gösterirler. Mâlikîlere göre vitir namazı bir rekattır. Ondan önce yatsının farzından sonra kılınan iki rek’at sünnet bulunur. Bunların arası selam ile ayrılır. Hanbelîlere göre de, vitir namazı bir rekattır. Fakat üç veya daha çok rek’at olarak da kılınabilir. Şâfiîlere göre vitir namazının en azı bir rek’at, en çoğu en bir rekattır. Bir rek’attan fazla kılınacaksa, önce iki rekata niyet edilir ve sonunda selâm verilir. Sonra vitir namazının bir rekatına niyet edilir ve sonunda selâm verilir (el-Kasanî, Bedaiu’s Sanai’ Beyrut, 1974, I, 270 vd.; ez-Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslâmî ve Edilletuhu, Dımaşk, 1984, I, 820).
Vitir namazı, yalnız Ramazanda cemaatla kılınır. İmam bu namazı açıktan kıldırır. Kunut duasını tercih edilen görüşe göre, imam da cemaat da gizli okurlar. Ramazan ayının dışında vitir namazını cemaatla kılmak mekruhtur.
Mesbûk namazını kılan kişi, ikinci rek’atta mı, yoksa üçüncü rek’atta mı olduğundan şüphe ederse, bulunduğu rek’atta Kunut duasını okur, rükû ve secdelerden sonra bir rek’at daha kılar ve yeniden Kunut duasını okur. Rükû ve secdelerden sonra oturur, et-Tehiyyatü, salli barik ve Rabbenâ dualarını okur, selâm ile namazını tamamlar.
Vitir namazının dışındaki namazlarda, Kunut duası okunmaz. Ancak İmam Şâfiî ve İmam Malik’e göre, her zâman, sabah namazlarının ikinci rekatında, rükûdan sonra ayakta Kunut duası okunur. Bu durumda kunut duasını okumak, Mâlikîlere göre müstehap ve Şâfiîlere göre sünnettir. Bir de Şâfiîlere göre, Ramazan ayının ikinci yarısında vitir namazının son rekatında, rükûdan sonra Kunut duasını okumak menduptur (ez-Zeylâî, Nasbu’r-Râye, II,123; ez-Zühaylî, el-Fıkhu’l-İslâmî, I, 826 vd).
Sabah namazında Kunut duasını okuyan Şâfiî ve Malikî imama uyan bir Hanefî, Kunut duasını okumaz, susar ve imâm Kunut duasını bitirinceye kadar ayakta bekler.
Kunut duasını bilmeyen, okumaktan aciz olan bir kişi, onun yerine “Rabbenâ âtinâ…” âyetini okuyabilir. Yahutta üç kere: “Allahümmeğfirlî (Allahım beni mağrifet et)” diyebilir. Bunların yerine üç kere: “Ya Rabbi (ey Rabbim)” demesi de caizdir (et-Tahtâvî, Hayiye, Mısır, 1970, 312).
Uygun görülen kunut duası şöyledir:
“Allahümme innâ nesteînuke ve nestağfruke ve nestehdike ve nu’minu bike ve netubu ileyke ve netevekkelu aleyke ve nusnî aleyke’l-hayra kullahû neşkuruke velâ nekfuruk ve nahla’u ve netruku men-yefcuruk.
Allahümme iyyâke ne’budu ve leke nusallî ve nescüdü ve ileyke nes’â ve nahfidu narcû rahmeteke ve nahşâ azabek inne azâbeke bi’l-küffâri mulhik” (et-Tahtavî, Haşiye; 307 vd.)
Anlamı: “Allah’ım!.. Biz şüphesiz senden yardım ve mağrifet ister, senden hidâyet dileriz. Seni tasdik eder, günahlarımıza tevbe eder, sana itimad ederiz. Seni bütün hayırlar ile senada zikirde bulunur, nimeti itiraf ile sana şükrederiz. Seni inkâr etmeyiz. Sana isyan edip duranları reddeder, terkederiz; kendileriyle ilişkimizi keseriz. Allahım!.. Biz ancak sana ibâdet ederiz, senin için namaz kılarız, sana secde ederiz. Senin rızanı ve kulluğunu elde etmek için çalışır, koşarız. Senin rahmetini umar, azabından korkarız. Şüphe yok ki, senin hak olan azabın kâfirlere erişicidir. “
Kunut duasını okumak vacip olduğu için, unutulduğu takdirde, namazın sonunda sehiv secdesi yapılır.
Vitir namazı yine vacip olduğundan, zamanında kılınmadığı takdirde, kazası gerekir. Vitir namazı, zamanında normal olarak nasıl kılınıyorsa, kaza edilince de, aynı şekilde kılınır (İbn Hümâm, Fethu’l-Kadir, Mısır 1315, I, 300 vd).
Nureddin TURGAY