Gian Lorenzo Bernini, 1598 yılında Napoli’de dünyaya gelmiş ünlü heykeltıraş, ressam ve mimardır. Babası, Floransalı heykelci Pietro Bernini’dir.
Gian Lorenzo Bernini 17. yüzyılda yaşamış en önemli İtalyan sanatçılarından biridir. Resim, heykel ve mimarlık gibi çeşitli sanat dallarında yapıtları vardır. Bernini, Barok sanatın yaratıcılarındandır. Sanatçı, Barok üslubun belirgin nitelikleri olan büyüklük ve görkemi kusursuz bir uyum ve denge içerisinde vermeye özen gösterirdi. Bernini’nin resimlerinden pek azı günümüze ulaşabildi; heykellerinin çoğu ise Roma’da bulunmaktadır.
Gian Lorenzo Bernini, 1605 yılında Roma’ya gidip yaşamının büyük bir bölümünü orada geçirdi. Sanatçı yapıtlarının çoğunu Borghese ailesi ve bu ailenin daha sonra papa seçilen üyeleri VIII. Urbanus, X. Iriribcentius ve VII. Alexander’ın koruması altında gerçekleştirdi. Bernini’nin önemli yapıtlarının çoğu Roma’daki Borghese Galerisi’ndedir. Aeneas, Ankhises ve Askanios’un Truva’dan Kaçışı bu dönemden örneklerdir. Bernini. büyük boyutlu ilk heykellerini Scipione Borghese’nin isteği üzerine yapmıştır. Sanatçının yeni bir gerçekçilik anlayışıyla yorumladığı, Hades’in Persephone’yi Kaçırması, Davud, Apollon ve Daphne adlı heykelleri Borghese Galerisi’nde, aynı dönemde yaptığı Poseidon ve Triton ise Londra’daki Victoria-Albert Müzesi’ndedir.
Gian Lorenzo Bernini, dinsel konulu ilk heykelleriyle mimarlık alanındaki ilk yapıtı olan Roma’daki San Bibiana Kilisesi’nin ön yüzünü, VIII. Urbanus’un koruması altında gerçekleştirdi. Bernini’nin en önemli mimarlık yapıtı ise, San Pietro’nun mezarı üzerindeki dört sütunlu görkemli çatı ya da İtalyanca adıyla baldocchina’dır. Bu çatı Barok sanatının en yetkin ve parlak ürünlerinden biridir. Bu başarısından dolayı Papa X. Innocentius, Bernini’yi Navona Alanı’ndaki Dört Irmak Çeşmesi’ni yapmak üzere Roma’ya çağırdı. Sanatçı çeşmenin ortasına bir Mısır dikilitaşı (obelisk), çevresine de dört mermer figür yerleştirdi. Bu figürler 17. yüzyıl dünyasının bilinen başlıca dört ırmağını, Tuna, Rio de la Plata, Ganj ve Nil’i simgeliyordu. Bernini’nin mimarlık alanındaki son ama en önemli yapıtı, Roma’daki San Pietro Kilisesi’nin önündeki Noel, Paskalya gibi özel dinsel günlerdeki kutsama törenleri için tasarlanmış olan alandır.
Gian Lorenzo Bernini, Louvre Sarayı’nın dış yüzünü yeniletmek isteyen Kral XIV. Louis’nin çağrısı üzerine 1665 yılında Paris’e gitti. Sarayın dış yüzü tamamlanamadıysa da, Bernini Fransa kralının bir büstünü yaptı. Bu büst bugün Louvre Müzesi’ndedir.
Bernini’nin son yılları eskisi kadar verimli olmadı. Parasal gücünü yitiren papalık ise büyük ölçekli tasarımları destekleyemiyordu.
Bernini çok renkli kişiliğiyle, çağdaşlarınca sayılan bir sanatçıydı. İngiliz günce yazarlarından John Evelyn tiyatroya da el atan Bernini’nin yeteneklerini, “sahne dekorunu yapan, heykelleri yontan, makineleri icat eden, müziği besteleyen, güldürüyü yazan, kısaca tüm olayı yaratandır”, diye özetler. Gian Lorenzo Bernini 28 Kasım 1680 yılında Roma’da öldü.