Kadın adetliyken Kuran okuyabilir mi? Diğer bir ifade ile adetli iken kuran okunur mu? İşte adet gören kadının Kur’an okuması hakkında bilgi.
Kişi cünüp iken (ister kadın ister erkek olsun), adetli veya lohusa olan kadın Kur’ân âyetlerinden hiç birini okuyamaz, caiz değildir. Cünüp olan kişinin veya âdetli kadının لَا يَمَسُّهُۤ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ “Ona tertemiz (abdestli) olanlardan başkası dokunamaz. (Vâkıa Sûresi, 56/79.) ayeti kerimede Kur’ân’a dokunmaları caiz olmadığı gibi onu ezberden okumaları da câiz değildir çünkü Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem): لَا يَقْرَأُ الْجُنُبُ وَلَا الْحَائِضُ شَيْئًا مِنَ الْقُرْاٰنِ “Ne hayızlı kadın ne de cünüp kimse Kur’ân’dan hiçbir şey okuyamaz.” (Tirmizi) buyurmuştur. Ancak bu durumdaki kimselerin Kur’ân dinlemelerinde, Kur’ân’a bakmalarında ve âyetlerin manalarını düşünmelerinde bir mahzur yoktur.
Adet halindeki kadınların meal okumaları da caizdir. Çünkü meal Kur’an-ı Kerim’in aslı gibi değildir. Şayet içerisinde hem Arapça Kur’an, hem de meal birlikte bulunuyorsa, bu şekildeki Kur’an’ı hayız halindeki kadın veya abdestsiz bir kimse eline alamaz. Hayız halindeki kadınlar içerisinde Arapça Kur’an bulunmayan mealleri alıp okuyabilirler.
Âdetli ya da lohusa ve hatta cünüp olan birisi Kur’ân öğreticisi ise her iki kelimeden birini atlamak suretiyle kesik kesik okur ve öğretir. Bazılarına göre âyetin yarısını öğretir keser sonra diğer âyetin yarısını öğretir ve böylece devam eder. Bu durumdaki bir kadının Kur’ân-ı Kerîm’i, kelime aralarını ayırmak suretiyle, harf harf ya da kelime kelime heceleyerek okumasında sakınca yoktur, bu mekruh değildir.
Dua, senâ, Allah’a sığınma, zikir veya bir işe başlangıcında; dua ve zikir geçen âyet ve sureleri dua, senâ ve zikir kastıyla okumak câizdir. Örneğin;
رَبَّنَٓا اٰتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْاٰخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ رَبَّنَا اغْفِرْ ل۪ي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِن۪ينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
رَبَّنَاۤ اٰتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
gibi dualarla, فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ âyetindeki لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ kelime-i tayyibesi zikir olarak okunabilir, مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ mübarek sözü tekrarlanabilir hatta sırf dua ve zikir kastıyla Âyete’l-Kürsi, Fatiha, İhlâs, Felâk, Nâs gibi âyet ve sureler de okunabilir. Bu konuda büyüklerin okuya okuya dualaştırdıkları ve zikir hâline getirdikleri âyet ve sureleri de dâhil edebiliriz.
Âdetli, lohusa veya cünüp bir kimsenin sadece ağzını yıkaması Kur’ân okumayı helâl kılmadığı gibi sadece ellerini yıkaması da Kur’ân’a dokunmayı helâl kılmaz.