Ünlü ressam Sanzio Raffaello”nun hayatı, biyografisi, Sanzio Raffaello”nun eserleri, Raphael ile ilgili bilgi.
Raffaello Santi (d. 6 Nisan 1483 – ö. 6 Nisan 1520)
RAFFAELLO Sanzio (Santi), İtalyan ressamı ve mimarı (Urbino 1483-Roma 1520). 1498″de Petro Perugino” nun atölyesinde resim eğitimi gördü. Ustasının tarzını özümleyerek yetişti. Figürlerle mimarlık arasındaki ilişkide, figürlerin lirik anlatımında Perigino”nun etkisinde kaldı. Bu dönemde yaptığı Üç Güzeller ve Şövalyenin Düşü adlı resimler sanatını geliştirmeye yönelik attığı sağlam adımlar oldu. 1504″te Floransa”da kendini tam bir sanat yarışı ortamının içinde buldu. Kendinden yaşça büyük iki usta Leonardo ve Michelangelo, büyük yankılar uyandıran eserler veriyorlardı. O da yumuşak huyu, girişkenliği ve güçlü kişiliğiyle sanat koruyucularının desteğini kazandı. Ustaların eserlerini inceleyerek sanatında yetkinleşti. Floransa”da yaptığı Bakirenin Evlenmesi (1504) adlı resim, ilk kez tarih attığı eseri oldu. 1505″te yaptığı Granduca-Meı-yeminde Leonardo”da gördüğü sfumato (giderek kaynaşma) tekliğini ustalıkla kullandı. Bu tablo, kuşaklar boyunca yetkinliğin örneği sayılan gerçek alamda bir “klasik” oldu. Floransa”da dört yıl kaldıktan sonra 1508′ de Roma”ya gitti. Papa II. Giulio yetenekli sanatçılara değişik işler veren sanatsever bir din adamıydı. Raffaello”ya da Vatikan Sarayı”nın bazı odalarının süslenmesi görevini verdi. Raffaello duvarlarda ve tavanda yaptığı bir dizi freskoda çizim ve kompozisyon dengesindeki ustalığını kanıtladı. Parmasse”da. kesintisiz güneş ışığının yıkadığı Parnasse Dağı”nın doruğuyla her çağın, her ulusun en gözde ozanları ve bunlar arasında (Jüpiter”in kızları olan) Musalar betimlemekteydi. Atina Okulu adını verdiği resminin konusuyla filozoflardı. Aristoteles ile Platon ortada, öteki filozoflar da onların çevresinde yer almıştı. Üçüncü resim, Kutsal Tartışma adını aldı ve konusu; dinin gizlilikleri ve felsefesi hakkında yapılan tartışmalardı. Raffaello, İmza Odası”nı süslemek için yardımcılarıyla birlikte sürekli üç yıl çalıştı (1508-1511), Papa II. Giulio”nun çok başarılı bir portresini yaptı. Vatikan”ın öteki salonlarında da çalıştı. Duvar resimleri yüzünden, aldığı başka siparişleri yetiştiremediği için sürekli öğrencilerinin yardımlarından yararlandı. Papalar için yaptığı freskolar dışında dönemin başka önemli kişileri içinde anıtsal süslemeler yaptı. Bunlardan biri Sienalı bir bankacı için 1514″te yaptığı Ga-latea”nın Zaferi adlı eseriydi. 1513″te Papa II. Giulo ölünce; yerine geçen Medici ailesinden X. Leo tarafından locaları ve sarayın bölümlerinden biri olan Sanat Galerisi”ni resimlemekte görevlendirildi. Bu aralarda halı desenleri de yaptı. San Pietro Katedrali”nin yapımını sürdüren Bramante ölünce bu işi yürütmek de ona kaldı. 1517′ de İncendio Odası”nın freskolarını tamamlayıp çalışmalarını daha çok mimarlık üzerinde yoğunlaştırdı, Aqulia Sarayı”nı yaptı.
Raffaello, sanatıyla Rönesans”m klasik ideallerinin tüm aşamalarını yansıtmaya çalıştı. Mitolojik ve alegorik nitelikteki küçük boyutlu resimlerle başla-yan gelişme dönemi 1504″e doğru gerçekleştirdiği büyük boyutlu dinsel resimlerle sona erdi.
Başlıca eserleri: Üç Güzeller (1500; Conde Müzesi, Chantilly), Şövalyenin Düşü (1500; Ulusal Galeri, Londra), Meryem”in Evlenmesi (1504; Brera Müzesi, Milano), Granduca Meryemi (1505; Pitti Sarayı; Floransa), Agnola Doni”nin Portresi (1506; Pitti Sarayı Floransa), Güzel Bahçıvan Kadın (1507; Borghese Galerisi, Roma), Senatura Odası Freskoları: Parnassus, Atina Okulu, Kutsal Tartışma, Yasalar (1509-1511, Vatikan), Galateia”nın Zaferi (1511-1512; Farnesina Villası, Roma), Sistina Meryemi (1513-1514; Resim Galerisi, Dresden), Eliodoro Odası freskoları: Heliodoros”un Tapınaktan Kovulması, Aziz Petrus”un Kurtulması, I. Leo Atilla”yı Roma Önlerinde Durduruyor, Bolsena”da Ayin 51512-1514; Vatikan),Sedia Meryemi (1514-1514; Pitti Sarayı, Floransa), Baldassare Castiglione”nin Portresi (1515-1516; Louvre Müzesi, Paris) Havarilerin İşleri, halı örnekleri (1515-1516; Victoria ve Albert Müzesi, Londra); Papa X. Leo ve İki Kardinal (1517-1518; Uffizi Galerisi, Floransa), İsa”nın Göğe Yükselişi (1518-1520; Vatikan Müzesi).